5 narzędzi profesjonalnego freelancera

Temat pracy zdalnej pojawiał się już na blogu, rok temu pisałem o tym, jak zdalnie pracować i nie zwariować. W dzisiejszym odcinku serii Topowe Piątki skoncentrujemy się na pięciu narzędziach, które sprawiają, że praca freelancera jest o wiele łatwiejsza. Zapraszam do lektury!

Przygotowując to zestawienie miałem twardy orzech do zgryzienia. Narzędzi dla freelancerów i osób pracujących zdalnie jest cała masa, sam korzystam z więcej niż pięciu, dlatego postanowiłem w tym rankingu uwzględnić po jednej aplikacji konkretnego typu i zastosowania. Oto 5 narzędzi profesjonalnego freelancera:

1. Upwork

freelancer-upwork

Pierwsze miejsce w dzisiejszym rankingu przypadło serwisowi Upwork (dawniej oDesk / Elance), czyli internetowej platformie z ofertami pracy dla freelancerów z całego świata. Znakomita większość zleceń przeznaczona jest dla programistów czy grafików komputerowych, jednak znajdą tu również coś dla siebie osoby zajmujące się copywritingiem, tłumaczeniami czy promowaniem treści w internecie. Upwork jest w pełni zautomatyzowany – oprócz serwisu internetowego freelancerzy otrzymują w swoje ręce aplikację desktopową, za pomocą której monitorowany jest czas pracy nad wybranym projektem. W tym miejscu warto wspomnieć o jednej ciekawej funkcjonalności tejże aplikacji – co jakiś czas (mniej więcej raz na 10 minut) aplikacja robi zrzut naszego ekranu, który pojawia się w raportach aktywności. Pachnie to swego rodzaju inwigilacją, ale jednocześnie zapewnia, że w trakcie pracy nie zajmujemy się żadnymi pierdołami 🙂 Jeśli jesteś freelancerem i poszukujesz ciekawych projektów to Upwork jest miejscem, do którego z pewnością warto zajrzeć. A przynajmniej warto mieć tu konto – praca sama może Ciebie znaleźć.

 

2. Slack

freelancer-slack

Jednym z największych wyzwań, jakie stawia przed nami praca zdalna, jest efektywna komunikacja. Narzędzi do komunikacji przez internet jest cała masa – począwszy od wiadomości e-mail, przez tekstowe komunikatory, na narzędziach do video-konferencji kończąc. Wszystkie one mają swoje zalety i wady – tych drugich dostrzeżemy bardzo wiele, gdy zaczniemy mieszać między sobą różne kanały komunikacji. Nie ma nic bardziej irytującego niż przeszukiwanie skrzynki pocztowej, jednego i drugiego komunikatora (bo przecież „fejsem” też można coś szybko przesłać, prawda?) w celu znalezienia tej jednej informacji, którą otrzymaliśmy kilka dni czy tygodni temu. Dlatego właśnie wybór jednego głównego kanału komunikacji jest taki ważny. Dobrze byłoby, aby narzędzie, z którego zdecydujemy się korzystać dostarczało wielu użytecznych funkcjonalności. Taki właśnie jest Slack. Nie jest to zwykły komunikator, ale potężne narzędzie, dzięki któremu łatwo zorganizujesz przepływ informacji w zespole. Możliwość tworzenia kanałów, przesyłania plików, łatwego przeszukiwania historii rozmów, automatyczne tworzenie tzw. snippetów, opcje powiadomień to tylko część jego funkcji. O pozostałych warto przekonać się samemu.

 

3. LastPass

freelancer-lastpass

Jak często musisz wymieniać się danymi do logowania z innymi współpracownikami czy klientami? Jeśli w grę wchodzi tylko jedna aplikacja (np. ta uruchomiona na serwerze developerskim) to jeszcze można to jakoś ogarnąć. Problemy zaczynają się, gdy ilość danych do logowania, którymi musimy dzielić się z innymi zaczyna rosnąć. Z pomocą przychodzi LastPass – aplikacja, która (w wersji Enterprise) ułatwia współdzielenie danych do logowania w ramach zespołu. Wystarczy stworzyć współdzieloną grupę, dodać adresy i dane do logowania, dodać współpracowników do grupy i od tej pory wszyscy mogą bez konieczności wpisywania loginu i hasła logować się do wybranych stron internetowych. Można w ten sposób zaoszczędzić sporo czasu, szczególnie, gdy przyjdzie nam zmienić np. hasło czy nazwę użytkownika.

 

4. Pivotal Tracker

freelancer-pivotaltracker

Zanim freelancer przystąpi do pracy, potrzebować będzie narzędzia, za pomocą którego będzie w stanie monitorować postępy swoje oraz pozostałych członków zespołu. Pivotal Tracker to rozbudowana aplikacja, przeznaczona do szeroko pojętego „zarządzania projektami”. Jeśli pracujesz zwinnie, ta aplikacja przypadnie Ci do gustu – skutecznie dba o to, aby każdy wiedział co jest do zrobienia i w jakiej kolejności powinno zostać zrobione. W ustawieniach projektu możesz zdefiniować długość iteracji, możesz mierzyć i na bieżąco monitorować „velocity” zespołu na podstawie „spalonych” punktów itd. Interfejs użytkownika na pierwszy rzut oka może wydawać się dość nieintuicyjny, jednak po krótkiej chwili dostrzegamy jego zalety – przede wszystkim bardzo duże możliwości dostosowania go do własnych potrzeb. Możemy łatwo wyłączyć nieinteresujące nas elementy, które jedynie rozpraszają naszą uwagę i skoncentrować się na własnej kolejce zadań do zrobienia. Do tego mamy jeszcze cały szereg integracji, które sprawiają, że Pivotal Tracker może stać się naszym małym centrum dowodzenia.

 

5. Bitbucket

freelancer-bitbucket

Na koniec jedno z podstawowych narzędzi każdego zdalnie pracującego programisty – repozytorium Bitbucket. Jest to świetna, darmowa alternatywa dla prywatnych repozytoriów oferowanych za niewielką opłatą przez GitHub. W Bitbucket możemy tworzyć nieograniczoną ilość prywatnych repozytoriów i tak długo, jak limit 5 użytkowników per repozytorium nam odpowiada, nie musimy za to płacić. Bardzo dobre rozwiązanie, szczególnie na początku kariery freelancera.

I to już wszystko na dzisiaj. Mam nadzieję, że dzisiejsza lista okaże się dla Ciebie użyteczna. A może znasz inne narzędzia godne polecenia?

Photo credits: https://www.pexels.com/photo/apple-iphone-books-desk-232/

  • Jeszcze Toggl.com do mierzenia czasu spędzonego nad zadaniem (i weryfikacji wycen). A przy pivotalu można wspomnieć że istnieje całkiem niedroga JIRA w chmurze. Domyślny WorkFlow co prawda wypada trochę podtuningować ale działa nie źle.

    • Piotrek Smyda

      Dokładnie Toggl.com bije wszystko.

  • Szymon, ten wpis gdzieś Ci się ukrył 🙂 Tzn. nie jest widoczny ani na http://zdyscyplinowany.pl/kategoria/topowe-piatki/, ani na stronie głównej.

  • Ja polecam MoneyPenny.me – ma mozliwosc mierzenia czsu pracy spdzonego przy kazdym projekcie za pomoca time trackera https://moneypenny.me/pl/tour-the-app/time-tracking albo dodanie go recznie. Dodatkowo mozna od razu wystawic fakture i przeslac do klienta.